THE FUTURE IS NOW

70% از پروژههای هلدینگ در سهروردی انجام می شود

مدیر برنامه ریزی وکنترل پروژه شرکت پتروپالایش سهروردی صفاهان گفت: در راستای ایجاد زنجیره ارزش افزوده از مواد کم ارزش از ته ماند برج های تقطیر پالایشگاه و با هدف ایجاد واحدهای پتروپالایشی در افق سال 1405، شرکت پتروپالایش سهروردی صفاهان از زیر مجموعه های هلدینگ پتروپالایش اصفهان در شهریور 1401 تاسیس گردید.
مهندس احمدی افزود: از آن جایی که قریب به 70 درصد ارزش وزنی پروژه های هلدینگ پتروپالایش اصفهان در اختیار شرکت پتروپالایش سهروردی صفاهان است، مدیریت ارشد وقت نسبت به گردآوری یک تیم حرفه ای که اکثراً تجربه طراحی و ساخت پروژه های مشابه از جمله پروژه شازند اراک را بر عهده داشته اند، اقدام نمود.
وی با بیان گزارشی اجمالی مربوط به پروژه¬ها و وضعیت های جاری آن ها ادامه داد: پروژه گوکرد زدایی از ته ماند برجهای تقطیر پالایشگاه اصفهان، واحد RHU (Residue Hydro treating Unit) است. ظرفیت خوراک این واحد، تصفیه 81 هزار بشکه از ته ماند برج های واحدهای تقطیر است. در این واحد با وجود هیدروژن و کاتالیست، تحت فشار عملیاتی بالای 200 بار، شکست اتفاق می افتد و سولفور زدایی خوراک انجام می گیرد.
او گفت: برآورد سرمایه گذاری برای این پروژه بالغ بر 650 میلیون یورو است، که تاکنون در سه رکن طراحی و مهندسی، تدارکات، ساختمان و نصب شاهد پیشرفت فیزیکی بیش از 37 درصد بوده ایم. با عنایت به تامین برخی از اقلام با اهمیت شامل 10 دستگاه راکتور، 6 دستگاه کمپرسور و همچنین متریال لوله کشی روزمینی در ماه های آتی، انتظار می رود روند کسب پیشرفت فیزیکی در آینده نزدیک، به شکل چشمگیری افزایش یابد.
وی افزود: یکی از چالش های بزرگ این پروژه قبل از شروع مجدد آن، تعیین تکلیف 8 بسته خرید تجهیزات خاص موسوم به بسته خریدهای معلق قرارداد شرکت دایلم بوده، که شامل حدود 50 درصد وزن تدارکات پروژه، بالغ بر ۲۳۰ میلیون یورو است که در 10 سال گذشته به دلیل تحریم‌های ظالمانه و نوع قراردادها با تعلیق مواجه شده بود، اما خوشبختانه با درایت هیئت مدیره هلدینگ پتروپالایش اصفهان در یک سال گذشته قراردادهای مذکور و مسئله دار تعیین تکیلف شدند و بخش مهمی از تجهیزات به مرحله ساخت و نصب و ارسال به سایت اصفهان رسیده، که بالغ بر 1700 تن آن تاکنون نصب شده اند. پیش بینی می شود این پروژه در سال 1404 به بهره برداری برسد و مطابق نرخ محصولات این پروژه در حال حاضر، بازگشت سرمایه ظرف 4 سال قابل دستیابی خواهد بود.
وی اظهار داشت: طی دو هفته گذشته با توجه به بررسی های به عمل آمده در بخش های مهندسی و کالا و از آن جایی که این واحد دارای دو Train متقارن است، تصمیم بر آن شد که یکی از Train ها در حالت راه اندازی زود هنگام (Early Production) تا تاریخ 29/12/1403 به بهره برداری برسد، در همین خصوص سلسله جلسات متعددی با کارشناسان بخش های مختلف برگزار گردید و برنامه زمان بندی آن تهیه شد. امید است با تشکیل کارگروه های مناسب در زمینه های مالی، قراردادی، برنامه ریزی، بازرگانی و … برنامه مذکور مطابق الزامات هلدینگ پتروپالایش اصفهان به بهره برداری برسد.
ایشان در ادامه به معرفی پروژه ایجاد بستر شکست کاتالیستی موسوم به RFCC پرداخت و گفت، واحدهای این پروژه شامل: RFCC (Residue Fluid Cracking Catalyst)، PRU (Peripheral Resistance Unit، HPU (Hydrogen Production Unit و LPG MEROX، PRIME G است. فرایند RFCC یکی از مهمترین فرایندهای پالایشگاهی بوده که هدف عمده ساخت آن تبدیل برش های سنگین و کم ارزش نفتی همچون ضایعات و ته مانده های نفتی برج های تقطیر پالایشگاهی به فراورده های با ارزش و سبک است.
وی گفت: ظرفیت خوراک واحد RFCC، 91 هزار بشکه است که بیش از 80 درصد خوراک آن، از واحد RHU و مابقی که نفت گاز سبک حاصل از برج خلاء و نفت گاز سنگین است از پالایشگاه موجود دریافت می¬شود. در کنار و پایین دست واحد مذکور واحد پالایشگاهی دیگری از قبیل واحد تولید هیدروژن، واحد شیرین سازی گاز LPG، واحد تولید پروپیلن و واحد بنزین سازی نیز طراحی و ساخته می‌شود، به طور کلی با راه اندازی مجموعه واحدهای RFCC ، افزایش 7.9 میلیون لیتری بنزین یورو ۵ پالایشگاه اصفهان را شاهد خواهیم بود. به طور کلی در ارکان طراحی مهندسی، تدارکات و ساخت و نصب پیشرفت فیزیکی حاصله 10.35 درصد را شاهد بوده ایم، که در بخش مهندسی پروژه پیشرفت حاصل شده بیش از 40 درصد است.
ایشان افزودن: پیش بینی سرمایه این واحد عظیم صنعتی بالغ بر 900 میلیون یورو برآورد شده که با اعمال ارزش زمانی پول 4 سال پس از بهره برداری در سال ۱۴۰8، سرمایه آن قابل برگشت خواهد بود. محصولات این واحد، روزانه حدود 8 میلیون لیتر بنزین و 600 هزار لیتر گازوئیل است. همچنین گاز مایع از دیگر تولیدات این واحد است که خوراک واحدهای پتروشیمی را تامین می نماید.
وی در ادامه به توصیف واحدهای پتروشیمی پرداخت و گفت: مهمترین محصولات واحدهای پتروشیمی شامل تولید پلی اترـ پلی اورتان (523 هزار تن در سال)، مکمل بنزین MTBE (523 هزار تن)، بوتیل رابر، پلی ایزوبوتیلن، پلی بوتن (253 هزار تن در سال) سوخت کشتی (396 هزار تن در سال) هستند.
او اظهار داشت: در حال حاضر قرارداد انجام مطالعات امکان سنجی و طراحی پایه با یک شرکت معتبر منعقد شده و تا دو ماه آتی کلیه موارد مورد نیاز در قرارداد تکمیل و تحویل می شوند و در ادامه جهت خرید دانش پایه پروژه اقدام خواهد شد. واحدهای پتروشیمی مذکور با هدف ایجاد ارزش افزوده بسیار بالا در زنجیره LPG در پایین دست واحدهای پالایشگاهی طراحی شده¬اند.
وی گفت: سرمایه گذاری واحدهای پتروشیمی در مرحله امکان سنجی بالغ بر 2100 میلیون یورو پیش بینی شده و سود خالص سالیانه بیش از 2.5 میلیارد یورو برآورد گردیده است. طبق برنامه ریزی های انجام شده پیش بینی می شود بازگشت سرمایه این شرکت، کمتر از 18 ماه خواهد بود. افزایش ضریب پیچیدگی پالایشگاه، سود دهی بالا، کاهش آلایندگی زیست محیطی، ارزش افزوده بالا، اشتغال زایی و بهبود اقتصاد استان از مزایای ساخت واحدهای پتروشیمی است. پس از اتمام پروژه های هلدینگ پتروپالایش اصفهان، سود این هلدینگ با نرخ های فعلی از 30 همت به 125 همت افزایش می یابد.

مهدی احمدی، مدیر برنامه ریزی و کنترل پروژه

پیمایش به بالا