THE FUTURE IS NOW

برای واحدهای پتروشیمی در حال ایجاد دانش فنی هستیم

مدیر طراحی و مهندسی شرکت پتروپالایش سهروردی صفاهان گفت: این واحد کار خود را از آبان ماه سال 1401 در دو بخش آغاز نمود. بخش اول واحدهای پالایشگاهی و بخش دوم واحدهای پتروشیمی. بخش اول آغاز طراحی تفصیلی واحد RFCC و واحدهای پایین دست بود که شامل (LPG MEROX, PROPYLEN RECOVERY, PRIME G) و واحد HPU است. در این بخش به جهت رویکرد شرکت پیگیری خرید تجهیزات خاص که نیازمند زمان زیاد جهت ساخت و ارسال به سایت بودند، تحت عنوان تجهیزات LLI در اولویت قرار گرفت و به موازات هم بحث طراحی و تولید مدارک را پیش گرفتیم که به پیشرفت قریب به 40 درصد نایل شدیم.
محمد قلی زاده در ادامه افزود: بخش دوم که دارای اهمیت بالایی است، زنجیره ارزش پتروشیمی است که از ضریب پیچیدگی بالایی برخوردار است. برای پیشبرد کار و به لحاظ جلوگیری از هرگونه خطا این مسیر را به دو مرحله تقسیم بندی کردیم. مرحله اول را به انجام مطالعات امکان سنجی فنی و اقتصادی طرح، انجام مطالعات بازار جهانی به صورت کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت انجام دادیم و در ادامه انتخاب محصولات نهایی زنجیره ارزش بر پایه مطالعات، ارائه پیکر بندی فرایندی طرح بر اساس محصولات نهایی شده (زنجیره ارزش)، تهیه گزارش شرح فرایندهای مد نظر در واحدهای مختلف این طرح تحت عنوان Process Description و بلوک دیاگرام های هر واحد، تهیه گزارش قابل ارائه به بانک‌های عامل تحت عنوان Bankable feasibility study پرداختیم.
وی افزود: البته در کنار این بخش با توجه به پیچیدگی‌هایی که واحد RFCC دارد و همچنین عدم دسترسی به دانش فنی اقدام به بررسی و صحه‌گذاری مدارک پایه این واحد کردیم که منجر به تولید بیش از 13 گزارش جامع در مورد بررسی طراحی تجهیزات مختلف این واحد شد. همه موارد مرحله اول با کمک یکی از شرکت های قابل اعتماد و توانا در این زمینه به انجام رسید که این همکاری هم به لحاظ انتقال تجربیات و هم از نظر فنی بسیار حائز اهمیت بود.
وی گفت: در مرحله دوم که هم اکنون در حال طی کردن فرآیند آن هستیم شرح کاری شامل انجام مناقصه و انتخاب شرکت‌های صاحب تکنولوژی پایه واحدهای پتروشیمی، بررسی منابع در دسترس فناوری‌های دارای مرجع، بررسی نحوه تامین فناوری‌های مورد نیاز بر اساس پیکر بندی نهایی، چگونگی تهیه و ارائه بسته مهندسی پایه گسترده(FEED) بر اساس استاندارد IPS-G-GN230(1)، نهایی سازی چگونگی ارائه خدمات تامین اقلام و تجهیزات دیر تحویل خاص تهیه گردیده است.
ایشان اظهار داشت: مذاکرات گسترده‌ای در این زمینه با شرکت‌های مختلفی داشتیم که منجر به نهایی شدن لیست کوتاهی برای دریافت پاکات مالی از آنها شد و انشاالله به زودی انتخاب پیمانکار صورت خواهد پذیرفت.

پیمایش به بالا